Informacje



Czy obniżyłeś już swoje rachunki za prąd?

 

Z badań TNS OBOP przeprowadzonych w ramach kampanii „Polska Efektywna Energetycznie” wynika, że największą grupę, deklarującą chęć zmiany sprzedawcy energii elektrycznej, stanowią rolnicy (31%). Dla wielu gospodarstw rolnych, koszty energii elektrycznej stanowią sporą część ponoszonych wydatków. Sposobem na obniżenie rachunków jest wybór korzystniejszej oferty a proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej można już dziś porównać z przeniesieniem numeru telefonu do innego operatora.

pradWielkość rachunków za prąd wynika nie tylko z ilości osób zamieszkujących w gospodarstwie i powierzchni jakie to zajmuje, ale także z profilu działalności i wykorzystywanych urządzeń. Myśląc o oszczędzaniu na energii elektrycznej od razu przychodzi nam do głowy wymiana żarówek i urządzeń na energooszczędne, inwestycja w solary, kolektory, czy wiatraki. Jednak wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że znacznie łatwiejszą opcją obniżenia rachunków za prąd jest zmiana sprzedawcy energii, która nie będzie wymagała od nas ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, czy wieloletnich inwestycji.

Wciąż niewiele osób wie, że zmiana sprzedawcy prądu wygląda dziś w Polsce tak jak zmiana dostawcy Internetu czy operatora telefonii komórkowej. Procedura jest prosta i bezpłatna, nie wymaga montowania nowych liczników czy podciągania nowych kabli. Nie ma wielu formalności, bo wszystko może załatwić za nas nowy sprzedawca – tłumaczy Damian Lindne, dyrektor ds. produktów w Energetycznym Centrum SA.

Energia elektryczna jest towarem, który od 1 lipca 2007 roku możemy kupować u dowolnego sprzedawcy, przy zachowaniu dotychczasowych warunków jej dystrybucji. W ten sposób można obniżyć rachunki za prąd o kilka a nawet kilkanaście procent. Od 2010 roku widać dynamiczny wzrost liczby odbiorców wykorzystujących tę możliwość wśród przedsiębiorców, a od 2011 roku także w grupie gospodarstw domowych. Wystarczy spojrzeć na liczby. Pod koniec 2009 roku odbiorców, którzy zmienili sprzedawcę było zaledwie 1 537, pod koniec 2012 już około 142 tysiące. W 2013 roku z miesiąca na miesiąc widać dynamiczną tendencję wzrostową. Ostatnie dane URE dotyczące zmian wskazują, że od końca grudnia 2012 roku do końca kwietnia br. liczba odbiorców wśród gospodarstw domowych zwiększyła się o ponad 25%.

Każdy ma prawo do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej niezależnie od tego, czy prowadzi gospodarstwo jako rolnik indywidualny, czy jest właścicielem działalności gospodarczej. W pierwszym przypadku, będąc zazwyczaj w grupie taryfowej G, zmiana sprzedawcy może przynieść kilku procentową obniżkę ceny energii. W przypadku grup taryfowych C można natomiast oszczędzić jeszcze więcej, bo nawet kilkanaście procent. Załóżmy, że w naszym gospodarstwie mamy kilkanaście zwierząt hodowlanych, korzystamy z ogrzewania, oświetlenia oraz innych urządzeń zużywających rocznie 20 MWh. Dodatkowo nasze gospodarstwo zamieszkuje 4 osobowa rodzina, która zużywa dodatkowe 5 MWh energii elektrycznej rocznie. Zmieniając sprzedawcę możemy liczyć na obniżkę o około 40 zł na MWh, co w prostym rachunku daje okrągły tysiąc złotych rocznie oszczędności.

Zmieniając ofertę lub sprzedawcę energii elektrycznej należy zwrócić uwagę na stawki za jednostkę energii, wysokość opłaty handlowej, okres na który podpisujemy umowę oraz dodatkowe korzyści takie jak np. gwarancja stałej ceny. Wielu sprzedawców ma już w swojej ofercie gwarancję ceny, jednak warto zwrócić uwagę na jaki okres jest ona dawana i czy przypadkiem po roku nie otrzymamy podwyżek.

Naszych Klientów zabezpieczamy podwójnie. Przed podwyżkami – dając Gwarancję Stałej Ceny nawet przez okres 3 lat – oraz przed obniżkami -Gwarancją Niskiej Ceny . Jeżeli w czasie trwania umowy ceny energii spadną, klient może zawnioskować o obniżenie stawek. Czyli w czasie podwyżek nie traci, a w czasie obniżek zyskuje. – mówi Damian Lindner, dyrektor ds. produktów w Energetycznym Centrum SA.

Zmiana sprzedawcy, poza podpisaniem nowej umowy nie wymaga żadnego dodatkowego zaangażowania, jest bezpłatna i nie ma żadnego ryzyka przerw w dostawach prądu. Wszystkie formalności załatwia za nas nowy sprzedawca i po 2-3 miesiącach otrzymamy już niższy rachunek. Warto uważnie analizować przedstawiane nam oferty, tak by nie budziły one żadnych wątpliwości. Pamiętajmy, że każdy, kto podpisuje umowę poza placówką danego sprzedawcy np. w domu, ma prawo do jej rozwiązania w ciągu 10 dni. I tak np. Energetyczne Centrum prowadzi sprzedaż głównie w systemie door-to-door. Możliwość zawarcia umowy we własnym domu jest wygodna dla Klienta, nie wymaga pośpiechu, daje czas na edukację w obszarze zmiany sprzedawcy prądu i wyjaśnienie oferty.

To co zmienia się, wraz ze zmianą sprzedawcy, to sposób rozliczenia, czyli odbiorca otrzymuje dwie faktury zamiast jednej. Po zmianie sprzedawcy energii elektrycznej, na innego niż dotychczas, Klient indywidualny posiada de facto dwie umowy, podpisane z dwoma odrębnymi podmiotami, czyli dystrybutorem i sprzedawcą. W związku z tym dystrybutor wystawia fakturę za przesył energii, natomiast sprzedawca fakturuje Klienta za samą energię. Opłata dystrybucyjna jest stała, więc kupując tańszą energię, mamy gwarancję obniżenia rachunków. Trwają już prace nad uproszczeniem tego systemu rozliczeń a wspólna faktura prawdopodobnie zacznie obowiązywać już w nadchodzącym roku.

Niezależnie od tego, czy zmieniamy sprzedawcę, czy pozostajemy u obecnego powinniśmy brać pod uwagę zmianę grupy taryfowej, obecnie mamy do wyboru kilka różnych opcji, większość z nas korzysta z liniowej G11 lub C11, gdzie stawka za kWh jest taka sama przez całą dobę. Alternatywą są G12 i C12, gdzie w tzw. szczycie (godzinny poranne i popołudniowe) mamy wyższą cenę, a poza szczytem (np. w nocy) jest ona znacznie niższa. Jeżeli w naszym gospodarstwie dużo urządzeń pracuje lub może pracować nocą, to dzięki takiej zmianie istotnie obniżymy rachunki. Dla gospodarstw prowadzących działalność gospodarczą, część sprzedawców daje możliwość deklarowania ilości zużywanej miesięcznie energii i na tej podstawie wystawia faktury prognozowe. Ewentualne różnice są wyrównane na okresowych fakturach rozliczeniowych, co daje możliwość płacenia rachunków zgodnie z sezonowością naszego biznesu.

Źródło: Informacja prasowa

 
 
Dynamic Metal
 
BiuroRachunkowe
 
Dynamic Metal
 
 
Po ryby
 
 

Nasi partnerzy

 
 

Kontakt

AgroBiznes Park Sp. z o.o.
Kołaczkowo 
ul. Ułańska 9
89-200 Szubin
tel. (52) 513-15-54
tel. (52) 513-15-55

Biuro rachunkowe
tel./fax. (52) 384-59-82

Reklama

Zachęcamy do umieszczenia reklam na portalu.
Publikacja - 1 miesiąc gratis!!!

Prosimy o zapoznanie się z parametrami technicznymi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!