Nowe trendy w przemyśle mleczarskim

 

- „Rok 2012 pokazał spadek rentowności produkcji mleka UHT na korzyść mleka ESL w PET. Obserwujemy również coraz mocniejsze wyparcie kartonów z mleka ESL" – mówił serwisowi portalspoźywczy.pl Artur Kołodziejczak, dyrektor generalny firmy LineTec.

mleko1Producenci inwestują w nowe linie do mleka ESL i UHT w PET i HDPE. Zauważalny jest również nowy trend - mleko ESL w butelkach HDPE. Opakowanie HDPE mogą stać się bardzo wygodne dla klienta ze względu na wygodny uchwyt. Nowości te zobaczymy prawdopodobnie na sklepowych półkach już w roku 2013.

„Uważam, że w kategorii mleka UHT dystrybuowanego bez chłodzenia rynek czeka na tego producenta, który jako pierwszy w Polsce uruchomi linię do rozlewu w opakowania z PET lub HDPE. Wiemy o jednej linii tego typu pracującej już w kraju, ale nie z białym mlekiem. Niewątpliwie brakuje tego ostatniego kroku, mleka spożywczego w PET bez konieczności chłodzenia. A wtedy znów wszyscy wstrzymają oddech i będą obserwować, jaki da to odzew na rynku opakowań do mleka spożywczego" - mówi dyrektor LineTec.

Jeszcze nie tak dawno mleko UHT wiodło prym w sprzedaży dzięki wygodzie w dystrybucji oraz nowemu opakowaniu. Teraz jednak badania pokazują, że konsumenci po równo wybierają mleko UHT jak i ESL. Trend ten niewątpliwie zapoczątkowała firma Mlekovita.

- „Wydaje mi się, że brak jasnych kryteriów jakie mleko można nazywać ESL, a które już nie ESL a UHT, w dłuższym horyzoncie może doprowadzić do zatarcia zalet i różnic obu rodzajów produktów, z których każdy ma swoje zalety zależne od modelu konsumpcji. Oto sami producenci poprzez dostarczanie mleka ESL produkowanego w skrajnie innych parametrach obróbki procesowej, oczywiście w ramach obowiązującej legislacji, mogą doprowadzić, że konsument zgubi się w podziale i rozróżnianiu tych dwóch produktów na półce. Efektem będzie brak premii dla producenta i konsumenta za produkt o wyższej wartości odżywczej, a co ważniejsze o wyższym koszcie wytworzenia. Wszyscy entuzjaści marketingu znają pojęcie i ważność segmentacji produktów.Moim zdaniem brak jasnej definicji mleka w kategorii ESL doprowadzi do tego, że za chwilę jedynym argumentem stanie się znów cena. Sytuacja taka spowoduje, że straci na tym i konsument i producenci" – twierdzi Artur Kołodziejczak.

W zachodniej Europie mleko w butelkach z HDPE czy z PET jest już bardzo popularne. W Polsce najbardziej popularnym opakowaniem jest jeszcze karton, jednak już widać zmianę tego trendu.

„Od kliku lat zaczęła się jednak pewna zmiana w kategorii mleka pasteryzowanego, które było produktem o kilku dniowym terminie przydatności. Miejsce na półce zaczęło zajmować mleko, też w lodówkach, ale terminach przydatności rzędu 2óch czy 3ech tygodni. Kwestia jasnej definicji czym jest mleko typu ESL nie jest oczywista. W lodówkach możemy spotkać mleko podobne do UHT (każdy proces obróbki realizowany powyżej 100 stopni Celsjusza powinien tak być nazwany), ale nie zapakowane sterylnie i nazywane jako ESL, a także to przerobione w niższej temperaturze niż 100 stopni C, mleko po mikro filtracji, które wymaga wiele troski oraz nakładów na właściwej jakości surowiec. Ale nawet i dla mikro filtracji obserwujemy skrajnie inne parametry obróbki mleka jak i śmietanki używanej potem do normalizacji zawartości tłuszczu. W jednym "worku" ESL mamy kilka skrajnie różnych metod produkcji (nie dyskryminuję żadnej z nich), a konsument kupuje percepcję tego samego produktu, a może po prostu wybiera wygodniejszą formę konsumpcji i nie wnika czy jego mleko było produkowane w 75 stopniach Celsjusza, 120, czy 140." – pisze portalspożywczy.pl

Mleko ESL (Extended Shelve Life) to mleko o wydłużonym terminie przydatności. UHT (proces Ultra High Temperature) natomiast to mleko poddane wysokiej obróbce termicznej (powyżej 100 stopni), która pozwala trzymać mleko w temperaturze pokojowej.

Źródło: portalspożywczy.pl

 
 
Dynamic Metal
 
BiuroRachunkowe
 
Dynamic Metal
 
 
Po ryby
 
 

Nasi partnerzy

 
 

Kontakt

AgroBiznes Park Sp. z o.o.
Kołaczkowo 
ul. Ułańska 9
89-200 Szubin
tel. (52) 513-15-54
tel. (52) 513-15-55

Biuro rachunkowe
tel./fax. (52) 384-59-82

Reklama

Zachęcamy do umieszczenia reklam na portalu.
Publikacja - 1 miesiąc gratis!!!

Prosimy o zapoznanie się z parametrami technicznymi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera!